Okudukça

OKUDUKÇA PROJESİ

Etkili okuma, dinleme, yazma ve konuşma, okuduğunu ve dinlediğini anlama becerileri, öğrencilerin öğrenmelerine yön veren temel beceriler arasında yer almaktadır. Bu becerilerin gelişimi tüm disiplinlerdeki akademik başarıyı artırırken eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey düşünme becerilerini de desteklemektedir. Okuduğunu ve dinlediğini anlama becerisi kazanmış öğrencilerin, ulusal ya da uluslararası sınavlarda daha başarılı olduğu, sözcük dağarcığı gelişmiş öğrencilerin daha etkili iletişim kurduğu çeşitli araştırmalarla ortaya konmuştur. Bu amaçla okulumuzun İlk ve ortaokul kademelerinde 2007-2008 öğretim yılından bugüne “OKUDUKÇA...” projesi yürütülmektedir. Bu çalışma ile öğrencilerin;

1. Hızlı, doğru ve anlayarak okuma becerisi kazanmaları,
2. Basılı yayınları okumaları ve onlardan en etkili şekilde yararlanmaları,
3. Okuma zevki geliştirmeleri,
4. Söz varlığını zenginleştirmeleri,
5. Çok yönlü, yaratıcı düşünmeleri,
6. Etkili iletişim kurmaları (etkili okuma, yazma, konuşma, dinleme)
7. Zevkle okuyabilecekleri nitelikli çocuk kitapları listelerinin oluşturulması amaçlanmıştır. Tüm bu amaçları kapsayacak biçimde 1.-2. sınıf öğrencileriyle kütüphanede, 3.-4. sınıf öğrencileriyle haftada bir saat sınıflarda Türkçe dersinde, proje kapsamına alınan kitaplar için hazırlanan öğretim materyalleri uygulanmaktadır.

1. SINIF

ANNEMİN ÇANTASI

Kahraman olan her derde deva bir çanta mı yoksa o çantaya koyduklarıyla birçok problemin üstesinden gelen annelerimiz mi? sorusuna hep birlikte yanıt aradık.
Okuduğunu anlama çalışmalarımızın ardından çantaların tarihine bir yolculuk yaptık ve bir çanta tasarladık.

KİRPİ VE SERGİ

Okul sergisinde kendi eseri de olsun isteyen ancak elleri yaralı bir kirpi ve onun bu problemin üstesinden gelen yaratıcı çözümleri…
Çeşitli problem durumlarına bizler de yaratıcı çözümler bularak, çözümlerimizi canlandırdık.

KÜÇÜK GECE KEDİSİ

Toni’nin hayvan barınağı için yaptığı sürpriz ile yeni başlayan sıcacık bir dostluk hikâyesi bizleri çok etkiledi.
Kitapla ilgili okuduğunu anlama çalışmalarının ardından Sonja Danowski’nin “Küçük Gece Kedisi” bestesini dinleyerek kitabın bize hissettirdiği duygularla şarkı sözleri yazıp söyledik.

KARA KEDİ GÜZEL KEDİ

Kara kediler genellikle beğenilmez. Gerçekten güzel değiller midir peki, tıpkı diğer renkler gibi?
Bu kitapla öğrencilere farklılıklar ve farklılıklara saygı duymanın önemi anlatılarak farklılıkların zenginlik olduğuna dikkat çekildi. Kara Kedi'ye ithafen yazılan sevimli şarkıyla eğlenceli anlar yaşandı.

OYUNCU BULUT

 

Canı sıkılan Bora'ya beraber eğlenmeyi öneren Oyuncu Bulut un sevimli öyküsü anlatılmaktadır. Bazen balık, bazen kuş, bazen de at olabilen Oyuncu Bulut, Bora’ya keyifli saatler yaşatır.
Atatürk’ün cenazesinin Anıtkabir’e aktarıldığı dönemde gökyüzünde beliren Atatürk’e benzeyen bulut resminden yola çıkılarak, gökyüzündeki bulutlar ve nelere benzedikleri üzerinde konuşularak öğrencilerin yaratıcılıkları desteklendi.

 

2. SINIF

AĞAÇLARIMIZA NE OLDU?

Fantastik bir kurgu ile tanıştığımız bu kitapta Alfabe Bulutu’nda yaşayan “Ğ” alfabedeki en değersiz harf olarak düşünür kendini. Peki ya öyle mi? “Ğ” olmayınca hayatımızda neler neler değişti…
Okuduğunu anlama çalışmalarımızın ardından eğitsel oyunlarla alfabedeki her harfin değerini tekrar keşfettik.

DEĞİRMENLER VADİSİ

Her şeyi en iyi yapan "Makineler" insanların yerini tutabilir mi? Peki ya insanları tembelliğe alıştırıp düş kurma yeteneklerini unutturabilir mi? Biri onlara düş kurmanın güzelliklerini hatırlatmalı…
Teknolojinin insan hayatına girmesiyle yaşanan değişimlerin avantaj ve dezavantajlarını tartıştık, ana fikre uygun etkileyici slogan çalışmaları yaptık.
 

RÜZGÂRIN ÜZERİNDEKİ ŞEHİR

Bu kitapta, rüzgârın üzerinde yaşayan insanların inanılmaz öyküsünü bulacaksınız. Siz de onlarla birlikte rüzgârın üzerine binip, dünyayı dolaşacaksınız...
Kitap başlığından yola çıkarak kitap kapağı tasarlandı. Yaşanılan olumsuzlukları olumluya çevirmeye ilişkin yaşamdan örnek olaylar ve haber yazıları paylaşıldı.


KARADENİZDEKİ YUNUS

"Dünyadaki her şey bitebilir. Kocaman denizdeki balıklar bile."          
Karadeniz'in şirin mi şirin "Yunus Köyü"ndeki durum, işte buydu. Ve bu balıkçı köyünün ileri gelenleri, durumun tek sorumlusunun ancak şu ansızın ortaya çıkan yunus olabileceğinde diretiyorlardı...
Bilinçsiz avlanmanın doğal yaşama etkileri konulu araştırma yaparak ilgili afiş ve sloganları yorumladık. Nesli tükenen hayvanlarla ilgili araştırma sonuçlarından yola çıkarak bir afiş tasarlandı.

3. SINIF

FİLOZOF MEŞE

Bol bol sorular sorduğumuz yanıtlarını tartışarak bulduğumuz bir çalışma ile kitabımızı analiz ettik. Doğru ve yanlış bilgi nedir? Doğru bildiğimiz yanlışları inceledik, güvenilir bilgiye ulaşma yollarını hep birlikte öğrendik. Ayrıca “fedakarlık” kavramını doğru ve yanlışlarıyla tekrar değerlendirdik.

GÜLEN SAKIZ AĞACI

Çocuk olmayı bir de bize sorun… Çocukluk nedir? sorusuyla ilgili herkesin bir fikri var ve her biri birbirinden farklı. Sihirli sözcüklerle çocuk olmaya bir de çocukların gözünden bakmaya çalıştığımız bu kitapta “pantomim” aracılığıyla yetişkinlerin yapıp çocukların yapamadığı ve çocukların yapıp yetişkinlerin yapamadığı ne varsa bulduk.

KENDİNİ ASLAN SANAN ŞOLA

Bay Grego’nun Afrika gezisinden yeni dönen arkadaşı, aslanlar hakkında ilginç şeyler anlatır. Giderken de, “Ormanlar Kralı Aslan” adlı kitabını koltuğun üstünde unutur. Bay Grego’nun küçük köpeği Şola, anlatılanlardan çok etkilenerek, kitabı okumaya başlar. Ormanların bu güçlü kuvvetli, soylu hayvanına özenir ve kendini, sahibinin hep söylediği gibi bir “kedi kılıklı” değil, gerçek bir aslan olduğuna inandırır. Artık onun rengi de aslanlarınki gibi sarı olacak, sahibinin evi yerine özgürce ormanda yaşayacaktır. Ama nasıl?...

Bir canlının kendisi olması düşüncesinden yola çıkarak çocukların fiziksel ve kişisel özelliklerine yönelik farkındalık yaratıldı. Öğrencilerden kitaba ilişkin sorular hazırlamaları ve birbirlerine sormaları istendi.

DOĞA VE KİRLİLİK

Dünya koca bir çöplük mü? İnsan doğanın parçası değil mi? İnsan, zekâsı sayesinde hayatını kolaylaştıran binlerce şey icat etti. Büyük bir uygarlık yarattı. Ama bunu yaparken, kendini gitgide bütün diğer canlılardan üstün hissetmeye başladı. Doğaya istediği gibi kullanabileceği dev bir depo, her şeyi atabileceği devasa bir çöplük gibi davranmaya başladı. Sonunda insan, kendisinin de doğanın parçası olduğunu, yeryüzünde yaşamları birbirine bağlı canlılardan yalnızca biri olduğunu unuttu…

Doğaya verilen zarar ve bu zararı en aza indirgemek için yapılabilecekler konusunda farkındalık yaratıldı. Öğrenciler birer çevre gönüllüsü oldu. Geri dönüşüme verdikleri önemi belirlemek için anket çalışması yapıldı ve sonuçları birlikte değerlendirildi.

KENTE GELEN ÇAM AĞACI

Kente Gelen Çam Ağacı'nda, yılbaşı gecelerini süsleyen çam fidanlarının öyküsü anlatılıyor. Bu öyküyü, çam fidanının kente geldikten sonra yaşadıklarını merak ediyor musun? Öyleyse, ne duruyorsun? Haydi sen de katıl serüvene...

Grup çalışması yapılarak çevre ile ilgili karikatür dağıtıldı ve bu karikatürün öyküsünü yazmaları istendi. Öğrenciler “Çevreyi koruyalım” mesajlı bir karikatür çizdi ve çizdikleri karikatürleri bir sloganla desteklediler. Ortaya çıkan çalışmalar panolarda sergilendi.

BENİM BİR KARIŞIM

Tamirci Ali Usta’yla el sıkışan Memo, elinin iriyarı adamın avucunun içinde kaybolduğunu görür. Memo, karışının hep ufacık kalacağından kaygılanır. Acaba herkesin karışı nasıldır? Her rastladığına bunu sormaya başlar. Tabii, arkadaşı Tombiş’e de. Hayret! Amma da değişik karış vardır…

Bu kitapta öğrencilerle okuduğunu anlama çalışması yapılarak kitap her yönüyle analiz edildi. Öğrencilerden kendi karışlarını tanımlamaları istendi. Matematik dersi ile kitaptaki konular ilişkilendirilerek çeşitli problemler çözüldü.

 

4. SINIF

KÖŞE BUCAK SAFRANBOLU

Ankara’ya ilişkin aklımıza gelen kavramları sıraladık, tahtadaki kavramları renkli kalemlerle birbirleri ile ilişkilendirdik. Ne kadar çok kavram ve ilişki olduğunu yaşadığımız yeri ne kadar az tanıdığımızı bir kez daha fark ettik.

DÜNYA TURUNA BİR BİLET

Dünya haritası ile eğlenceli bir eğitsel oyunla başlayan sürecimizi, canlandırmalarla devam ettirdik. Yarattığımız hayali karaktere bir ülke bulup o ülkenin kültürel özelliklerini taşıması için araştırmalar, canlandırmalar yaptık.

KRALİÇEYİ KURTARMAK

Yolda bulduğu tuhaf kalemin, canını sıkan bütün matematik problemlerini çözüverdiğini fark eden Aleks, nasıl bir maceraya atılmakta olduğunu bilmiyordu. Kitaplığında ortaya çıkıveren esrarengiz kitap, hem onu hem de arkadaşları Sam ile Vanessa’yı neredeyse esir aldı. Kitapta anlatıldığına göre, Kral Rechner’in şatosuna kaçırılan Zümrüt Kraliçe Jayden’ın birbirinden ilginç matematik problemleri halindeki yüzlerce bilmeceyi çözmesi gerekiyordu. Bu zorlu bilmeceler çözüldükçe zindanların kapısı birer birer açılacaktı. Kraliçeye yardım etmek zorunda kalan üç kafadar için soluksuz bir mücadeleden başka kurtuluş yoktur…

Kitap karakteri Aleks’in Pazartesi kabusundan yola çıkarak öğrencilerin kitap kahramanıyla empati kurmaları sağlandı. Bu kâbusların üstesinden gelmek için ne tür çözümler üretebilecekleri tartışıldı.

MERAKLI SOMON BALIĞININ SERÜVENLERİ

Öykü boyunca geçen karakterler ve aralarındaki besin zinciri ilişkisi çizilerek gösterildi. Kitap karakteri Meraklı’nın başından geçen zorlukları ve başa çıkma yolları balık kılçığı yöntemiyle incelendi.Meraklı ve Uyuşuk iki somon balığı. Meraklı soru sormayı ve öğrenmeyi çok seviyor. En iyi arkadaşı Uyuşuk ise yeni şeyler aramaktan pek hoşlanmıyor, bildikleriyle yetinmeyi tercih ediyor. İki arkadaş, yumurtadan çıktıktan kısa bir süre sonra doğdukları nehirden başlayıp okyanusa uzanan, maceralarla dolu bir yolculuğa çıkıyor. Yolculuk sırasında zorlu bir yaşam mücadelesi veriyor, birçok yeni arkadaş ediniyor ve çok eğleniyorlar... Meraklı, büyüme, yaşam-ölüm döngüsü ve dönüşüm üzerine sıcacık bir öykü...

YEŞİL PARMAKLI TİSTU

Bu kitabın kahramanı Tistu’nun gizli bir gücü var. Tistu parmaklarını nereye dokundursa oradan yeşil fidanlar, çiçekler fışkırıyor. Peki, tüm bunları Tistu niçin yapıyor?
Bir kitabın kahramanı olsalardı onları anlatan bu kitabın adı ve konusu ne olacağı ve kapağının nasıl olacağı sorularak bir kitabın kapağını tasarlamaları istendi. Yeşil Parmaklı Tistu kitabı 6 Şapkalı Düşünme tekniği ile analiz edildi.