Okudukça

OKUDUKÇA PROJESİ

Etkili okuma, dinleme, yazma ve konuşma, okuduğunu ve dinlediğini anlama becerileri, öğrencilerin öğrenmelerine yön veren temel beceriler arasında yer almaktadır. Bu becerilerin gelişimi tüm disiplinlerdeki akademik başarıyı artırırken eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey düşünme becerilerini de desteklemektedir. Okuduğunu ve dinlediğini anlama becerisi kazanmış öğrencilerin, ulusal ya da uluslararası sınavlarda daha başarılı olduğu, sözcük dağarcığı gelişmiş öğrencilerin daha etkili iletişim kurduğu çeşitli araştırmalarla ortaya konmuştur. Bu amaçla okulumuzun İlk ve ortaokul kademelerinde 2007-2008 öğretim yılından bugüne “OKUDUKÇA...” projesi yürütülmektedir. Bu çalışma ile öğrencilerin;

1. Hızlı, doğru ve anlayarak okuma becerisi kazanmaları,
2. Basılı yayınları okumaları ve onlardan en etkili şekilde yararlanmaları,
3. Okuma zevki geliştirmeleri,
4. Söz varlığını zenginleştirmeleri,
5. Çok yönlü, yaratıcı düşünmeleri,
6. Etkili iletişim kurmaları (etkili okuma, yazma, konuşma, dinleme)
7. Zevkle okuyabilecekleri nitelikli çocuk kitapları listelerinin oluşturulması amaçlanmıştır. Tüm bu amaçları kapsayacak biçimde 1.-2. sınıf öğrencileriyle kütüphanede, 3.-4. sınıf öğrencileriyle haftada bir saat sınıflarda Türkçe dersinde, proje kapsamına alınan kitaplar için hazırlanan öğretim materyalleri uygulanmaktadır.

1. SINIF

DOĞUMGÜNÜ HEDİYESİ

Deniz ve gökyüzünün kesiştiği yerde bir leke! O nedir? Yeşil bir ada olabilir mi? Evet, bir adaymış. Peki, adanın üzerindeki bu beyaz lekeler de nedir? Kıyıda demirlenmiş bir tekne mi var? Bir değil, birçok tekne var! Evler, ağaçlar, kuşlar...

Behiç Ak’ın bu kitabıyla çocukların hayal etme, tahminde bulunma ve yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimi desteklenmektedir. Bu süreçte kitaptaki görsellerden yola çıkarak öykünün sonunu tahmin etme, öyküye uygun farklı bir sonu görselleştirme çalışmaları yapıldı.

KIRMIZI DÜĞMENİN DÜŞÜ

Düğmeler düş görür mü? Kırmızı Düğme bir gece hiç uyuyamadı. Yerinden usulca kalktı ve döne yuvarlana bir gökyüzü gezisine çıktı. Gökyüzünde...

Düğmenizi bulamıyorsanız, düşünde bir geziye çıkmış olabilir...
Kim bilir?

Ümit Öğmel’in bu kitabında öğrencilerle birlikte dinleme ve dinlediğini anlama çalışmaları yapıldı. Kitap kapak sayfası puzzle haline getirildi. Öğrenciler keyifle kapak sayfasını tamamladı ve kitap içeriği tahmin edildi. Öğrencilerden kırmızı düğmenin bir sonraki düşünü resimlemeleri istendi.

AY DEDEYİ SAKLAYAN ÇOCUK

Ay dedeyi çok seven küçük kız aracılığı ile çocuklar, sevdiğimiz şeyleri paylaşmamız gerektiğini fark ederek yaşamın düzenli devamı için paylaşımın ne kadar önemli olduğu ile ilgili bir öykü ile tanıştılar.

Bu kitap çalışmasında kitap bölümleri tekrar resimleştirilerek birleştirildi. Sınıf kitapları oluşturularak sergilendi.

KARA KEDİ GÜZEL KEDİ

 

Kara kediler genellikle beğenilmez. Gerçekten güzel değiller midir peki, tıpkı diğer renkler gibi?

Bu kitapla öğrencilere farklılıklar ve farklılıklara saygı duymanın önemi anlatılarak farklılıkların zenginlik olduğuna dikkat çekildi. Kara Kedi'ye ithafen yazılan sevimli şarkıyla eğlenceli anlar yaşandı.

OYUNCU BULUT

 

Canı sıkılan Bora'ya beraber eğlenmeyi öneren Oyuncu Bulut un sevimli öyküsü anlatılmaktadır. Bazen balık, bazen kuş, bazen de at olabilen Oyuncu Bulut, Bora’ya keyifli saatler yaşatır. 

Atatürk’ün cenazesinin Anıtkabir’e aktarıldığı dönemde gökyüzünde beliren Atatürk’e benzeyen bulut resminden yola çıkılarak, gökyüzündeki bulutlar ve nelere benzedikleri üzerinde konuşularak öğrencilerin yaratıcılıkları desteklendi.

BÜYÜKANNEM BİR YILDIZ

 

Herkesin Büyükannesi Dünyanın En İyi Büyükannesi... Benim büyükannem harika biridir. Büyükannem bir yıldızdır. Her zaman sadece benim için ışıldar. O bir dâhidir. O çok akıllıdır. Her şeyi bilir. Birlikte çok eğleniriz. Senin büyükannen de bir yıldız mı?

Bu kitapla en kıymetli değerlerimiz büyükanne ve büyükbabaları arkadaşlarıyla tanıştırma ve anılarını paylaşma fırsatı bulan öğrenciler aynı zamanda kitapla ilgili okuduğunu anlama çalışmaları da yaptı.

 

2. SINIF

RÜZGÂRIN ÜZERİNDEKİ ŞEHİR

Bu kitapta, rüzgârın üzerinde yaşayan insanların inanılmaz öyküsünü bulacaksınız. Siz de onlarla birlikte rüzgârın üzerine binip, dünyayı dolaşacaksınız...

Kitap başlığından yola çıkarak kitap kapağı tasarlandı. Yaşanılan olumsuzlukları olumluya çevirmeye ilişkin yaşamdan örnek olaylar ve haber yazıları paylaşıldı.

KARADENİZDEKİ YUNUS

"Dünyadaki her şey bitebilir. Kocaman denizdeki balıklar bile."          

Karadeniz'in şirin mi şirin "Yunus Köyü"ndeki durum, işte buydu. Ve bu balıkçı köyünün ileri gelenleri, durumun tek sorumlusunun ancak şu ansızın ortaya çıkan yunus olabileceğinde diretiyorlardı...

Bilinçsiz avlanmanın doğal yaşama etkileri konulu araştırma yaparak ilgili afiş ve sloganları yorumladık. Nesli tükenen hayvanlarla ilgili araştırma sonuçlarından yola çıkarak bir afiş tasarlandı.

PİRAYE’NİN BİR GÜNÜ

Kim istemez Piraye gibi bir dostu olmasını! Aynı dili konuşmasalar bile, halinden derdinin anlaşılmasını! Piraye’nin Bir Günü, küçük bir kız ile derdini anlatamayan bir eşeğin sıcacık dostluk hikâyesi...

Bu kitap çalışmasında 5N1K sorularına yanıt bulunarak öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin gelişimine katkıda bulunuldu. Hikâye haritası oluşturarak kitap analiz çalışmaları yapıldı.

ESKİLER ALIRIM

Pınar, annesinden hayalindeki orgu ister. Yatak altlarında, dolap arkalarında yıllardır pinekleyen köhne eşyalarla yeni bir org alınır mı? Anneannenin çocukluk udu, annenin kırık bisikleti, eski Fransızca sözlük, babanın unuttuğu olta, tozlu oyuncaklar... Nasıl bir anda satılamayacak kadar değerlenir? Pınar istediğine kavuşamayan, yapayalnız tek çocuk değildir. Eskici, hayallerini gerçekleştiremeyen çocukları buluşturacak bir yol biliyordur...

Öğrenciler eskici ve geri dönüşüm kavramının ne olduğunu araştırdı ve “eskicilik” mesleği, bu mesleğin ve geri dönüşümün yaşamımızdaki önemi üzerinde konuşuldu. Eski eşyaları değerlendirme yolları üzerine çeşitli fikirler paylaşıldı.

 

3. SINIF

KENDİNİ ASLAN SANAN ŞOLA

Bay Grego’nun Afrika gezisinden yeni dönen arkadaşı, aslanlar hakkında ilginç şeyler anlatır. Giderken de, “Ormanlar Kralı Aslan” adlı kitabını koltuğun üstünde unutur. Bay Grego’nun küçük köpeği Şola, anlatılanlardan çok etkilenerek, kitabı okumaya başlar. Ormanların bu güçlü kuvvetli, soylu hayvanına özenir ve kendini, sahibinin hep söylediği gibi bir “kedi kılıklı” değil, gerçek bir aslan olduğuna inandırır. Artık onun rengi de aslanlarınki gibi sarı olacak, sahibinin evi yerine özgürce ormanda yaşayacaktır. Ama nasıl?...

Bir canlının kendisi olması düşüncesinden yola çıkarak çocukların fiziksel ve kişisel özelliklerine yönelik farkındalık yaratıldı. Öğrencilerden kitaba ilişkin sorular hazırlamaları ve birbirlerine sormaları istendi.

DOĞA VE KİRLİLİK

Dünya koca bir çöplük mü? İnsan doğanın parçası değil mi? İnsan, zekâsı sayesinde hayatını kolaylaştıran binlerce şey icat etti. Büyük bir uygarlık yarattı. Ama bunu yaparken, kendini gitgide bütün diğer canlılardan üstün hissetmeye başladı. Doğaya istediği gibi kullanabileceği dev bir depo, her şeyi atabileceği devasa bir çöplük gibi davranmaya başladı. Sonunda insan, kendisinin de doğanın parçası olduğunu, yeryüzünde yaşamları birbirine bağlı canlılardan yalnızca biri olduğunu unuttu…

Doğaya verilen zarar ve bu zararı en aza indirgemek için yapılabilecekler konusunda farkındalık yaratıldı. Öğrenciler birer çevre gönüllüsü oldu. Geri dönüşüme verdikleri önemi belirlemek için anket çalışması yapıldı ve sonuçları birlikte değerlendirildi.

KENTE GELEN ÇAM AĞACI

Kente Gelen Çam Ağacı'nda, yılbaşı gecelerini süsleyen çam fidanlarının öyküsü anlatılıyor. Bu öyküyü, çam fidanının kente geldikten sonra yaşadıklarını merak ediyor musun? Öyleyse, ne duruyorsun? Haydi sen de katıl serüvene...

Grup çalışması yapılarak çevre ile ilgili karikatür dağıtıldı ve bu karikatürün öyküsünü yazmaları istendi. Öğrenciler “Çevreyi koruyalım” mesajlı bir karikatür çizdi ve çizdikleri karikatürleri bir sloganla desteklediler. Ortaya çıkan çalışmalar panolarda sergilendi.

BENİM BİR KARIŞIM

Tamirci Ali Usta’yla el sıkışan Memo, elinin iriyarı adamın avucunun içinde kaybolduğunu görür. Memo, karışının hep ufacık kalacağından kaygılanır. Acaba herkesin karışı nasıldır? Her rastladığına bunu sormaya başlar. Tabii, arkadaşı Tombiş’e de. Hayret! Amma da değişik karış vardır…

Bu kitapta öğrencilerle okuduğunu anlama çalışması yapılarak kitap her yönüyle analiz edildi. Öğrencilerden kendi karışlarını tanımlamaları istendi. Matematik dersi ile kitaptaki konular ilişkilendirilerek çeşitli problemler çözüldü.

KARABÖCÜ HOŞGELDİ

Taşındıkları için okul değiştirmek zorunda kalan Nisan, hiç arkadaşı olmadığından yakınır. Bir gün okul dönüşü, sokakta simsiyah bir kedi yavrusu bulur. Sevimli yavru sanki Nisan’ın her söylediğini anlıyor gibidir. Kirli bir kediyle ailesini ikna etmenin zor olduğunu düşünen Nisan, gizlice eve soktuğu minik yavruyu yıkarken, onun sıradışı özelliklere sahip olduğunu fark eder. Bu arada, anne ve babasının da Nisan’a bir sürprizi vardır…

Farklı özelliklerdeki kişilerle tanışma çeşitleri resimlendi ve ilk andaki konuşmaların neler olabileceği konuşma balonlarıyla ifade edildi. Bir kediden yola çıkarak hissettikleri duygular üzerinde konuşuldu ve afiş-slogan çalışması yapıldı.

4. SINIF

KRALİÇEYİ KURTARMAK

Yolda bulduğu tuhaf kalemin, canını sıkan bütün matematik problemlerini çözüverdiğini fark eden Aleks, nasıl bir maceraya atılmakta olduğunu bilmiyordu. Kitaplığında ortaya çıkıveren esrarengiz kitap, hem onu hem de arkadaşları Sam ile Vanessa’yı neredeyse esir aldı. Kitapta anlatıldığına göre, Kral Rechner’in şatosuna kaçırılan Zümrüt Kraliçe Jayden’ın birbirinden ilginç matematik problemleri halindeki yüzlerce bilmeceyi çözmesi gerekiyordu. Bu zorlu bilmeceler çözüldükçe zindanların kapısı birer birer açılacaktı. Kraliçeye yardım etmek zorunda kalan üç kafadar için soluksuz bir mücadeleden başka kurtuluş yoktur…

Kitap karakteri Aleks’in Pazartesi kabusundan yola çıkarak öğrencilerin kitap kahramanıyla empati kurmaları sağlandı. Bu kâbusların üstesinden gelmek için ne tür çözümler üretebilecekleri tartışıldı.

MERAKLI SOMON BALIĞININ SERÜVENLERİ

Öykü boyunca geçen karakterler ve aralarındaki besin zinciri ilişkisi çizilerek gösterildi. Kitap karakteri Meraklı’nın başından geçen zorlukları ve başa çıkma yolları balık kılçığı yöntemiyle incelendi.Meraklı ve Uyuşuk iki somon balığı. Meraklı soru sormayı ve öğrenmeyi çok seviyor. En iyi arkadaşı Uyuşuk ise yeni şeyler aramaktan pek hoşlanmıyor, bildikleriyle yetinmeyi tercih ediyor. İki arkadaş, yumurtadan çıktıktan kısa bir süre sonra doğdukları nehirden başlayıp okyanusa uzanan, maceralarla dolu bir yolculuğa çıkıyor. Yolculuk sırasında zorlu bir yaşam mücadelesi veriyor, birçok yeni arkadaş ediniyor ve çok eğleniyorlar... Meraklı, büyüme, yaşam-ölüm döngüsü ve dönüşüm üzerine sıcacık bir öykü...

PULLAR SAVAŞI

Koleksiyon defterinden bir hikâye. Pul defteri, sadece biriktirilen pulların saklandığı ya da korunduğu yer midir dersiniz? Pulların hikâyesini ve onların yaşadığı maceraları okuyunca fikriniz değişebilir.               

Koleksiyonculuk, özelikle pul koleksiyonculuğu üzerine öğrencilerde farkındalık yaratıldı. Her pulun ait olduğu yere ve kültüre ilişkin bir hikâyesi olduğu vurgulandı. Öğrenciler pul müzelerine yönlendirildi.

YEŞİL PARMAKLI TİSTU

Bu kitabın kahramanı Tistu’nun gizli bir gücü var. Tistu parmaklarını nereye dokundursa oradan yeşil fidanlar, çiçekler fışkırıyor. Peki, tüm bunları Tistu niçin yapıyor?

Bir kitabın kahramanı olsalardı onları anlatan bu kitabın adı ve konusu ne olacağı ve kapağının nasıl olacağı sorularak bir kitabın kapağını tasarlamaları istendi. Yeşil Parmaklı Tistu kitabı 6 Şapkalı Düşünme tekniği ile analiz edildi.