Beceri Temelli Öğretim Modeli

Beceri Temelli Öğretim Modeli

Değişen dünya ve bilgi çağı ile birlikte öğrencilerden sadece akademik başarıları yüksek bireyler değil,  kendini ifade etme, problem çözme, okuduğunu anlama, görsel yorumlama, karar verme, işbirliği gibi 21. yüzyıl becerileri olarak tanımlanan üst düzey becerilere sahip bireyler olmaları da beklenmektedir. Bu nedenle 21. yüzyıl becerilerine yönelik ders planlarına, beceri temelli uygulamalara imkân tanıyan eğitim ortamlarına ve öğrencilerin beceri gelişimini takip etmeye yönelik uygulamalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ihtiyaçtan hareketle okulumuzda, Beceri Temelli Öğretim Modeli Projesi, Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Merkezi   (PGÖDEM) birimi uzmanları ve sınıf öğretmenlerinin işbirliği ile yürütülmektedir.

ÇOCUKÇA FELSEFE

Yaşamın her aşamasında felsefi sorgulamaya ihtiyaç duyulmaktadır. Felsefi sorgulamada bulunan bireylerin eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri gelişir.

Okulumuzda, öğretmenlerin P4C ( Çocuklar için felsefe) yaklaşımına yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçlarını gidermek, çocukça felsefe vb. kulüplerde uygulanmak üzere P4C yaklaşımına dayalı öğrenme-öğretme süreçlerinin planlanmasına katkı sağlamak, sınıf içindeki kolaylaştırıcı rollerine rehberlik etmek amacıyla “Çocukça Felsefe” projesi yürütülmektedir.

Proje kapsamında öğrencilerin merak ve keşfetme ihtiyacından yola çıkılarak hikâyeler, nesneler, filmler, kitaplar vb. ilgi çekici, eğlenceli uyaranların kullanıldığı ders planlarıyla kavramlar ve problemler üzerine sorgulayıcı öğrenme ortamları yaratılmakta, öğrencilerin düşünmeleri, etkili soru sormaları, kendilerini ifade etmeleri ve farklı görüşlere saygı duymaları desteklenmektedir.

ÇOKLU ÇÖZÜMLER PROJESİ

Bugünün ve geleceğin bilimsel ve teknolojik gelişmelerinin temelini “STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)” becerileri oluşturmaktadır. Bulunduğumuz yüzyıl öğrencilerinin günlük sorunlarını çözebilecek ve toplumun ihtiyaçlarına katkıda bulunabilecek becerilere sahip olması gerekliliği, eğitimin niteliğini ve standardını etkileyen önemli bir faktördür. STEM Eğitimi Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik alanlarında beceri ve yetkinlik kazanmaları için öğrencilerin eğitilmesidir. STEM eğitimi öncelikle sınıf içinde başlayan ve okul sonrası devam eden bir öğrenme süreci içerisinde yorumlanmalıdır.

Okulumuzda yürütülen Çoklu Çözümler Projesi ile öğrencilerin STEM becerilerini geliştirerek geleceğin liderlerini yetiştirmek hedeflenmektedir. STEM uygulamaları ile bilgiyi üreten bir toplum olma yolunda, araştıran, sorgulayan, bugünü tasarlarken geleceği inşa edecek bilim insanları yetiştirmenin yanı sıra öğrencilerin küçük yaşlardan itibaren STEM alanlarına olan ilgi ve motivasyonlarını artırmak ve meslek seçimlerinde kendilerini keşfetmelerini sağlamak amaçlanmaktadır. Bu amaçla hazırlanan öğrenme süreçleri çoğunlukla gerçek hayat senaryoları üzerine kurulu, çözülmesi gereken bir problem içeren, öğrencileri mühendislik tasarım sürecini izleyerek ürün geliştirmeye yöneltecek şekilde kurgulanmaktadır.

Öğrencilere, disiplinler arası bir yaklaşım ile yorumlanmış, gerçek yaşam ile ilişkilendirilmiş problemler verilmekte ve çözüm sürecinde inovatif düşüncelerini özgürce tasarlayarak ürüne dönüştürebildikleri bir keşif ortamı sunulmaktadır. Bilişim teknolojileri aracılığıyla öğrencilerin kodlama eğitimi ile eleştirel ve sistematik düşünme becerileri geliştirilmekte, olaylar arasında neden sonuç ilişkilerini görebilmeleri ve problem çözmek için gerekli değişken ve işlemleri belirleyebilmeleri, kullandıkları fen bilimleri simülasyon programları ile sanal ortamda deney düzeneği hazırlamaları, 3 boyutlu modelleme programları ile yaratıcılık ve tasarım becerileri kazanmaları, eğitsel oyun geliştirebilmeleri ve yeni teknolojiler tasarlayabilmeleri sağlanmaktadır.

MATEMATİK OKURYAZARLIĞI

Matematik okuryazarlığı, “bireyin düşünen, üreten ve eleştiren bir vatandaş olarak bugün ve gelecekte karşılaşacağı sorunların çözümünde matematiksel düşünme ve karar verme süreçlerini kullanarak çevresinde matematiğin oynadığı rolü anlama ve tanıma kapasitesi” (OECD, 2006) olarak tanımlanmaktadır. Günümüzde matematik okuryazarlığı sadece matematik dersleriyle sınırlı kalmayıp, günlük yaşam ve farklı disiplinler için gereklilik haline gelmiştir. Matematik okuryazarlığı etkili okuma ve yazma kadar önemlidir. Temel matematik bilgileri olmadan çevremizdeki bilgi ve olayları tam olarak anlamlandıramayız. Bu da göstermektedir ki günlük yaşantıda kullanılan bilgiler ile matematik iç içe geçmiş durumdadır ve modern toplumlarda bireyi çevreleyen bilgi ve olayları anlamlandırmak için matematik okuryazarlığı gerekmektedir (Öğrenci Başarısı Paneli – Ontorio, 2004).

Öğrencilerin matematik okuryazarlığı becerilerini geliştirmek amacı ile günlük hayat içerisinde matematiği kullanmaya yönelik tasarlanmış öğrenme süreçlerini ve değerlendirme yöntemlerini kapsayan bir proje yürütülmektedir.

Öğrencilerin;

  • Matematik okuryazarlığı (ilişkilendirme, değerlendirme, matematik dilini kullanma, eleştirel düşünme ve problem çözme vb.) becerilerini geliştirmek,
  • Matematiksel konu ve kavramları anlamlı bir şekilde öğrenmelerini sağlamak,
  • Eksik öğrenmeleri ile kavram yanılgılarını belirlemek ve gidermek,
  • Günlük yaşamdaki matematiği fark edebilmelerini ve eleştirel bir bakış açısıyla matematiği hayatlarına transfer edebilmelerini sağlamaktır.

OKUDUKÇA PROJESİ

Etkili okuma, dinleme, yazma ve konuşma, okuduğunu ve dinlediğini anlama becerileri, öğrencilerin öğrenmelerine yön veren temel beceriler arasında yer almaktadır. Bu becerilerin gelişimi tüm disiplinlerdeki akademik başarıyı artırırken eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey düşünme becerilerini de desteklemektedir. Okuduğunu ve dinlediğini anlama becerisi kazanmış öğrencilerin, ulusal ya da uluslararası sınavlarda daha başarılı olduğu, sözcük dağarcığı gelişmiş öğrencilerin daha etkili iletişim kurduğu çeşitli araştırmalarla ortaya konmuştur. Bu amaçla 2007-2008 öğretim yılından bugüne “OKUDUKÇA” projesi yürütülmektedir.

Okudukça Projesi ile öğrencilerin;

  • Okuduğunu anlama becerisini geliştirmek,
  • Dinleme, dinlediklerini anlama, yorumlama ve ifade etme becerilerini geliştirmek,
  • Basılı yayınları okumalarını ve onlardan en etkili şekilde yararlanmalarını sağlamak,
  • Okuma zevkini geliştirmek,
  • Söz varlığını zenginleştirmek, Türkçe'yi etkili, doğru ve güzel kullanmalarını sağlamak,
  • Çok yönlü, yaratıcı ve eleştirel düşünebilmelerini desteklemek,
  • Ekili iletişim kurmalarını (etkili okuma, yazma, konuşma ve dinleme) sağlamak amaçlanmaktadır.

SOSYAL GELİŞİM VE DEĞERLER EĞİTİMİ

Sosyal Gelişim ve Değerler Eğitimi projesi, öğrencilerin kişilik gelişimlerini destekleyen, akademik alandaki yeterliklerinin yanı sıra sosyal gelişimlerinin de önemli olduğu düşüncesiyle, kendi ayakları üstünde durabilen, iç denetimi gelişmiş, kendisi ile barışık, sahip olduğu yeterliklerin farkında olan, kendi haklarını korurken başkalarının haklarına saygı gösterebilen bireyler yetiştirilmesine katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Proje kapsamında geliştirilmesi hedeflenen değerler; aidiyet, sorumluluk, arkadaşlık, saygı, hoşgörü, doğruluk, eşitlik, adalet olarak belirlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda değerlere yönelik farkındalık kazandırılması ve değer öğretimine hizmet edebilmesi amacıyla öğretim materyalleri (her değer için öğrenci kitabı ve öğretmen kılavuzu) hazırlanmaktadır.