AS/A-level Fizik (9630)
Okulumuz, Oxford AQA AS&A Seviye Programları kapsamında AS&A Seviye Fizik Dersini öğrencilerine sunmaktadır. Bu dersin amacı öğrencilerin;
- Bilimsel konularda bilinçli, bilimsel konulara ilgili, teknolojiden uzak olmayan ve ilgili konularda kendilerine güvenen vatandaşlar olmalarını,
- Bilimsel yöntemin, diğer konularda ve gündelik yaşamdaki uygulamalarının faydalarını ve kısıtlamalarını tanımalarını,
- Ortaöğretim sonrası eğitim yaşamında fizik alanına yönelik profesyonel bilim çalışmaları için hazırlıklı olmalarını,
- Fizik bilimi ve fizik biliminin uygulanmasına yönelik yetenek ve becerilerini geliştirmelerini,
- Güvenlik önlemlerini tanımalarını ve uygulamalarını,
- Bilimi ilgilendiren kavramlara –doğruluk ve kesinlik, tarafsızlık, bütünlük, sorgulama, girişkenlik, yenilikçilik, yaratıcılık – yönelik olumlu tutum geliştirmelerini,
- Yerel ve küresel çevre ile ilgili bilinçlenmelerini ve çevrenin neden korunması gerektiği ile ilgili anlayış geliştirmelerini,
- Birlikte çalışan gruplar ve bireylerin bir sonucu olarak bilimsel teori ve yöntemlerin geliştirildiğini ve gelişmeye devam ettiğini ve fizik biliminin ulusal sınırları aştığının farkında olmalarını,
- Fizik çalışmalarının ve bu çalışmaların uygulamasının sosyal, ekonomik, teknolojik, etik ve kültürel etkenler tarafından etkilendiğinin bilincini kazanmalarını,
- Fizik bilimi uygulamalarının bireye, topluma ve çevreye hem faydalı hem de zararlı olabileceğinin bilincini kazanmalarını,
- Bilişim teknolojilerinin, deneylere yardımcı olma ve deneysel, kuramsal sonuçları yorumlama da bir araç olarak kullanılmasının önemli olduğunu bilmelerini,
- Bilimsel olgular, gerçekler, yasalar, tanımlar, kavramlar ve kuramlar hakkında bilgi ve anlayışa sahip olmalarını,
- Bilim ile ilgili sözcük dağarcığını, terimler dizgesini ve uluslararası ortak bilim dilini (semboller, nicelikler ve üniteler…) anlamalarını ve bu konuda bilgi sahibi olmalarını,
- Çalışma teknikleri ve güvenlik önlemleri de dâhil olmak üzere, fizik alanında kullanılan bilimsel araç ve gereçlerle ilgili bilgiye sahip olmalarını,
- Bilimsel nicelikleri ve ilgili niceliklerin belirlenmelerini göstermelerini,
- Çeşitli kaynaklardan bilgi edinmelerini, bilgiyi seçmelerini, bilgiyi organize etmelerini ve sunmalarını,
- Tahminlerde bulunmalarını ve hipotez(ler) oluşturmalarını,
- Bildikleri bilgi ve ilkeleri karşılaştıkları yeni durumlara uygulamalarını,
- Deney yapmak için planlamalar oluşturmalarını,
- Sonuçlara ulaşmak için verileri analiz etmelerini ve yorumlamalarını,
- Araştırma ve deney sonucunda elde ettikleri verinin niteliğini, değerlendirme yöntemlerini inceleyerek uygun önerilerde bulunmalarını sağlamaktadır.
AS&A Seviye Fizik Dersi Öğretim Programında Yer Alan Konular
AS seviye uluslararası yeterlilik belgesini ve A seviye uluslararası yeterlilik belgesini edinmek isteyen öğrencilerin ilgili seviyelere göre tamamlamaları gereken üniteler aşağıda sunulmuştur.
Yapılan değişikliklere göre 2020 Yaz dönemi sınavlarında kullanılan kelime sayısında azaltma yapılmıştır. A-level Fizik ders içeriğindeki Paper 3 ve 4’ün çoktan seçmeli soruları azaltılmıştır. Çoktan Seçmeli soruların her biri başka bir içeriği ölçmeyi hedefler.
Bu ders içeriğinin daha önceki sınavlarında çoktan seçmeli sorular için 30 puan verilmişti. Yeni sınavlarda çoktan seçmeli sorular için ayrılan bu bölüm 15 puan olarak belirlenmiştir ve diğer 15 puan Section A kısmındaki uzun/kısa cevap gereken sorulara verilmiştir.
ÜNİTE(LER) |
AS Seviye |
A2 Seviye |
Ünite 1: Mekanik, Maddeler ve Atomlar |
√ |
|
Ünite 2: Elektrik, Dalgalar ve Parçacıklar |
√ |
|
Ünite 3: Alanlar ve Sonuçları |
|
√ |
Ünite 4: Enerji ve Enerji Kaynakları |
|
√ |
Ünite 5: Uygulamalı Fizik |
|
√ |
Tablo 1: AS&A2 Seviye Fizik Dersi Öğretim Programında Yer Alan Üniteler, Konular ve Alt Konu Başlıkları
A Seviye Fizik Dersi Öğretim Programında Yer Alan Konular
ÜNİTE 1: MEKANİK, MADDELER VE ATOMLAR |
KONU: 1 ÖLÇÜM VE ÖLÇÜM HATALARI 1.1. SI Birimlerinin Kullanımı ve Örnekleri 1.2. Fiziksel Ölçümlerin Kısıtlamaları 1.3 Fiziksel Büyüklüklerin Tahmini |
KONU: 2 MEKANİK VE MATERYELLER 2.1. Skaler ve Vektörel Büyüklükler 2.2. Momentler 2.3. Bir Doğru Boyunca Hareket 2.4. Atış Hareketi 2.5. Newton'ın Hareket Kanunları 2.6. Momentum 2.7. İş, Enerji ve Güç 2.8. Enerji Korunumu 2.9. Katıların Genel Özellikleri 2.10. Young Modülü |
KONU: 3 PARÇACIKLAR, RADYASYON VE RADYOAKTİFLİK 3.1. Atomun Bileşenleri 3.2.Temel Parçacıklar 3.3. Radyoaktivite |
ÜNİTE 2: ELEKTRİK, DALGALAR VE PARÇACIKLAR |
KONU: 4 ELEKTRİK 4.1 Elektriğin Temelleri 4.2 Akım-Voltaj İlişkisi (Özellikleri) 4.3 Öz Direnç 4.4. Devreler 4.5.Elektromotor Kuvveti ve İç Direnç |
KONU: 5 SALINIM VE DALGALAR 5.1 Salınım Yapan Sistemler 5.2 Kuvvet Kullanılarak Yapılan Salınımlar ve Rezonans 5.3 İlerleyen Dalgalar 5.4 Boyuna ve Enine Dalgalar 5.5 Dalgalarda Üstüste Binme Prensibi ve Kararlı Dalgaların Oluşumu 5.6. Girişim 5.7. Kırınım 5.8. Düz Yüzeydeki Kırılma 5.9. Elektronların Atomlar ile Çarpışmaları 5.10. Fotoelektrik Olay 5.11. Dalga-Parçacık İkililiği |
ÜNİTE 3: ALANLAR VE SONUÇLARI |
KONU: 6 DAİRESEL VE PERİYODİK HAREKETLER (Sadece A Level) 6.1. Dairesel Hareket 6.2. Basit Harmonik Hareket |
KONU: 7 KÜTLE ÇEKİM ALANLARI VE UYDULAR (Sadece A Level) 7.1. Newton’ın Kütle Çekim Kanunu 7.2 Kütle Çekim Alan Şiddeti 7.3 Kütle Çekim Potansiyeli 7.4 Gezegenlerin ve Uyduların Yörüngeleri |
KONU: 8 ELEKTRİK ALAN VE KAPASİTANS (Sadece A Level) 8.1.Coulomb’s Yasası 8.2 Elektrik Alan Şiddeti 8.3. Elektrik Potansiyeli 8.4. Kapasitör |
KONU: 9 ÜSTEL DEĞİŞİM (Sadece A Level) 9.1. Kapasitörün Yüklenmesi ve Boşalması 9.2. Radyoaktivitide Üstel Değişimler |
KONU: 10 MANYETiK ALAN (Sadece A Level) 10.1. Manyetik Akı Şiddeti 10.2. Manyetik Alanda Hareket Eden Yükler 10.3. Manyetik Akı ve Manyetik Akı Bağlantısı 10.4. Elektromanyetik İndüksiyon 10.5.Alternatif Akımlar 10.6.Transformatörün İşleyişi |
ÜNİTE 4: ENERJİ VE ENERJİ KAYNAKLARI |
KONU: 11 TERMAL FİZİK (Sadece A Level) 11.1. Isıtma Ve İş Yolu İle Enerji Transferi 11.2. İletim Yolu İle Enerji Transferi 11.3. İdeal Gazlar 11.4. Gazların Kinetik Teorisi |
KONU: 12 NÜKLEER ENERJİ (Sadece A Level) 12.1. Çekirdeğin Yarıçapı 12.2. Kütle ve Enerji 12.3. Yapay Füzyon 12.4. Nükleer Reaktörlerde Güvenlik Önlemleri 12.5. Nükleer Füzyon |
KONU: 13 ENERJİ KAYNAKLARI (Sadece A Level) 13.1. Dönme Hareketi 13.2. Rüzgâr Enerjisi 13.3. Güneş Enerjisi 13.4. Hidroelektrik Güç ve Pompalı Depo |
ÜNİTE 5: UYGULAMALI FİZİK |
KONU: 14. UYGULAMA VE ANALİTİK BECERİLERİ (Sadece A Level) 14.1. Uygulama Becerileri 14.2. Veri Analizi Becerileri |
*Fizik dersi öğretim programı 5’i AS seviye düzeyinde 5’i A seviye düzeyinde toplamda 10 farklı uygulama çalışmasını içermektedir. |
OXFORD AQA Sınav Merkezi Tarafından Gerçekleştirilen AS&A Seviye Kimya Dersi Ölçme ve Değerlendirme
Tablo 2. TED Ankara Koleji Vakfı Özel Lisesi’nde Uygulanan Uluslararası AS&A Seviye FizikDersi Sınavı
Sınav Kapsamı |
Sınav Süresi |
Ağırlığı |
|
AS |
Ünite 1: Mekanik, Malzemeler ve AtomlarÖlçümler ve hataları, mekanik ve malzemeler parçacıklar, radyasyon ve radyoaktivite Bu bölümden edinilecek toplam puan: 80’dir. |
2 Saat |
|
AS |
Ünite 2: Elektrik, Dalgalar ve ParçacıklarElektrik salınımlar ve dalgalar Bu bölümden edinilecek toplam puan: 80’dir. |
2 Saat |
AS seviye kapsamında değerlendirmenin %50’sini A seviye kapsamında değerlendirmenin %20’sini oluşturmaktadır. |
A2 |
Ünite 3: Alanlar ve Onların SonuçlarıDairesel ve periyodik hareket yer çekimi alanları ve uydularelektrik alanları ve kapasitans üstel değişim, manyetik alanlar
Bu bölümden edinilecek toplam puan: 80’dir. |
2 Saat |
A seviye kapsamında değerlendirmenin %20’sini oluşturmaktadır. |
A2 |
Ünite 4: Enerji ve Enerji KaynaklarTermal fizik, periyodik hareket, enerji kaynakları Bu bölümden edinilecek toplam puan: 80’dir. |
2 Saat |
A seviye kapsamında değerlendirmenin %20’sini oluşturmaktadır. |
A2 |
Ünite 5: Ünite 1, 2, 3 ve 4’te yer alan tüm konuları kapsamaktadır. (Ünitelere genel bakış niteliğinde tüm konuları kapsamaktadır.). Bu bölümden edinilecek toplam puan: 80’dir. |
2 Saat |
A seviye kapsamında değerlendirmenin %20’sini oluşturmaktadır. |
* A Seviye öğretim programı konuları, AS Seviye öğretim programı konularını kapsamaktadır.
- AS seviyesini tamamlamak isteyen öğrenciler sadece AS sınav kapsamlarından sorumludurlar.
- A seviyesini tamamlamak isteyen öğrenciler AS ve A2 sınav kapsamlarından sorumludurlar.
- Öğrenciler, sınavlara her yıl Ocak ya da Mayıs/Haziran aylarında girebilirler.
Sınav İçin Gerekli Materyaller
Tükenmez kalem
Milimetre cinsinden ölçüm yapmayı sağlayan cetvel
Hesap makinası
AS&A Seviye Fizik Dersi Sınav Sonuçlarının Değerlendirilmesi ve Puanlandırılması
AS seviyesini tamamlamak isteyen öğrenciler ünite 1 ve 2’den; A Seviyesini tamamlamak isteyen öğrenciler ise ünite 1, 2, 3, 4 ve 5’ten sorumludurlar. Öğrencilerin AS seviyesi kapsamında ünitelerden elde edebilecekleri toplam en yüksek puan 200; öğrencilerin A seviyesi kapsamında ünitelerden elde edebilecekleri toplam en yüksek puan ise 500 puandır.
AS&A Seviye programları kapsamında alınan her bir ders için ayrı not verir. Bu nedenle düşük not aldığı herhangi bir ders öğrencinin genel not ortalamasını etkilememektedir. AS&A Seviye sınavlarında kullanılan notlar, puan aralıkları ve ünite(ler)-puan ilişkisi Tablo 2’de verilmiştir.
Tablo 2: Fizik AS&A Seviye Yeterliliği İçin Ölçme Değerlendirmede Kullanılan Puan Aralığı ve Ünite(ler)- Puan İlişkisi
|
Seviyelere ve ünitelere göre alınabilecek en yüksek puanlar |
||||||
Puan Karşılığı |
Ünite 1 |
Ünite 2 |
AS Seviyesi |
Ünite 3 |
Ünite 4 |
Ünite 5 |
A Seviyesi |
Alınabilecek en yüksek puan |
100 |
100 |
200 |
100 |
100 |
100 |
500 |
A* |
A* puanını elde edebilmek için öğrencinin A seviyesini tamamlaması ve Ünite 3, 4 ve 5’in puan toplamlarından en az 270 puan alması gerekmektedir. |
||||||
A |
80-90 |
80-100 |
160-200 |
80-100 |
80-100 |
80-100 |
400-500 |
B |
70-79 |
70-79 |
140-159 |
70-79 |
70-79 |
70-79 |
350-399 |
C |
60-69 |
60-69 |
120-139 |
60-69 |
60-69 |
60-69 |
300-349 |
D |
50-59 |
50-59 |
100-119 |
50-59 |
50-59 |
50-59 |
250-299 |
E |
40-49 |
40-49 |
80-99 |
40-49 |
40-49 |
40-49 |
200-249 |
U |
(Unclassified) Öğrencinin E notu için gerekli olan puana ulaşamadığını ve her hangi bir puan aralığına yerleşemediğini ayrıca sertifika hakkı bulunmadığını ifade eder. |
Fizik Alanı İçin Kaynaklar ve Örnek Sınav Soruları
https://www.oxfordaqaexams.org.uk/subjects/science/international-a-level-physics-9630