AS & A LEVEL Biyoloji


AS&A Seviye Biyoloji (9610)

Okulumuz, Oxford AS&A Seviye Programları kapsamında İleri (A) Seviye Biyoloji Dersini öğrencilerine sunmaktadır.  Bu dersin amacı öğrencilerin;

  • Bilimsel konularda bilinçli, bilimsel konulara ilgili, teknolojiden uzak olmayan ve ilgili konularda kendilerine güvenen vatandaşlar olmalarını,
  • Bilimsel yöntemin, diğer konularda ve gündelik yaşamdaki uygulamalarının faydalarını ve kısıtlamalarını tanımalarını,
  • Ortaöğretim sonrası eğitim yaşamında biyoloji alanına yönelik profesyonel bilim çalışmaları için hazırlıklı olmalarını,
  • Biyoloji bilimi ve biyoloji biliminin uygulanmasına yönelik yetenek ve becerilerini geliştirmelerini,
  • Güvenlik önlemlerini tanımalarını ve uygulamalarını,
  • Bilimi ilgilendiren kavramlara –doğruluk ve kesinlik, tarafsızlık, bütünlük, sorgulama, girişkenlik, yenilikçilik, yaratıcılık – yönelik tutum geliştirmelerini,
  • Yerel ve küresel çevre ile ilgili bilinçlenmelerini ve çevrenin neden korunması gerektiği ile ilgili anlayış geliştirmelerini,
  •  Birlikte çalışan gruplar ve bireylerin bir sonucu olarak bilimsel teori ve yöntemlerin geliştirildiğini ve gelişmeye devam ettiğini ve biyoloji biliminin ulusal sınırları aştığının farkında olmalarını,
  • Biyoloji çalışmalarının ve bu çalışmaların uygulamasının sosyal, ekonomik, teknolojik, etik ve kültürel etkenler tarafından etkilendiğinin bilincini kazanmalarını,
  • Biyoloji bilimi uygulamalarının bireye, topluma ve çevreye hem faydalı hem de zararlı olabileceğinin bilincini kazanmalarını,
  • Bilişim teknolojilerinin, deneylere yardımcı olma ve deneysel, kuramsal sonuçları yorumlama da bir araç olarak kullanılmasının önemli olduğunu bilmelerini,
  • Bilimsel olgular, gerçekler, yasalar, tanımlar, kavramlar ve kuramlar hakkında bilgi ve anlayışa sahip olmalarını,
  • Bilim ile ilgili sözcük dağarcığını, terimler dizgesini ve uluslararası ortak bilim dilini (semboller, nicelikler ve üniteler…) anlamalarını ve bu konuda bilgi sahibi olmalarını,
  • Çalışma teknikleri ve güvenlik önlemleri de dâhil olmak üzere, biyolojide kullanılan bilimsel araç ve gereçlerle ilgili bilgiye sahip olmalarını,
  • Bilimsel nicelikleri ve ilgili niceliklerin belirlenmelerini göstermelerini,
  • Çeşitli kaynaklardan bilgi edinmelerini, bilgiyi seçmelerini, bilgiyi organize etmelerini ve sunmalarını,
  • Tahminlerde bulunmalarını ve hipotez(ler) oluşturmalarını,
  • Bildikleri bilgi ve ilkeleri karşılaştıkları yeni durumlara uygulamalarını,
  • Deney yapmak için planlamalar oluşturmalarını,
  • Sonuçlara ulaşmak için verileri analiz etmelerini ve yorumlamalarını,
  • Araştırma ve deney sonucunda elde ettikleri verinin niteliğini, değerlendirme yöntemlerini inceleyerek uygun önerilerde bulunmalarını sağlamaktadır.

Tablo 1: AS&A Seviye Biyoloji Dersi Öğretim Programında Yer Alan Üniteler, Konular ve Alt Konu Başlıkları

 

ÜNİTE 1: CANLI ORGANİZMALARDA ÇEŞİTLİLİK (AS&A Levels)

KONU: 1.1.BİYOLOJİK MOLEKÜLLER

1.1.1. Monomerler ve Polimerler

1.1.2.Karbonhidratlar

1.1.3. Lipidler

1.1.4.1. Proteinler

KONU: 1.2.HÜCRELER VE HÜCRE YAPISI

1.2.1 Ökaryotik Hücre Yapısı

1.2.2. Prokaryotik Hücre Yapısı

KONU: 1.3.HÜCRELERDE GERÇEKLEŞEN BİYOKİMYASAL REAKSİYONLARIN ENZİMLER TARAFINDAN KONTROL EDİLMESİ

1.3.1 Enzim ve Enzimin Etkinliği

1.3.2 Enzimlerin Özellikleri

KONU: 1.4. HÜCRELERDE MADDE TAŞINMASI

1.4.1. Plazma Zarları

1.4.2 Difüzyon

1.4.3 Aktif Taşıma

KONU: 1.5. GAZ ALIŞVERİŞİ VE CANLI ORGANİZMALARDA OKSİJENİN TAŞINMASI

1.5.1. Yüzey Alanı- Hacim Ilişkisi

1.5.2. Gaz alışverişi sistemleri

1.5.3. Hemoglobin ve Oksijenin Taşınması

KONU:1.6.CANLILARIN ÇEŞİTLİLİĞİ

1.6.1. Canlıların Çeşitliliği

KONU:1.7.DNA, GENLER VE KROMOZOMLAR

1.7.1.Nükleik Asitlerin Yapısı

1.7.2. DNA, Genler ve Kromozomlar

1.7.3. DNA Replikasyonu (Eşlenmesi)

KONU: 1.8 PROTEİN SENTEZİ

1.8.1. Genetik Şifre

1.8.2. Polipeptid Sentezi

1.8.3. Protein oluşumu

KONU: 1.9. MAYOZUN GENETİK ÇEŞİTLİLİĞE NEDEN OLABİLMESİ

1.9.1. Mayoz

KONU: 1.10. TÜRLER VE TAXONOMY

1.10.1. Tür kavramı

1.10.2 Biyolojik Sınıflandırma

KONU: 1.11. KOMÜNİTEDEKİ ÇEŞİTLİLİK

1.11.1. Genetik Çeşitlilik

1.11.2. Tür Çeşitliliği

ÜNİTE 2: BİYOLOJİK SİSTEMLER VE HASTALIK (AS&A Levels)

KONU: 2.1.HASTALIKLARIN SEBEPLERİ: PATOJENLER, YAŞAM ŞEKLİ VE GENLER

2.1.1. Patojenler

2.1.2 Yaşam Şekli, Kalp Damar Hastalığı ve Kanser

KONU: 2.2.SİNDİRİM VE EMİLİM

2.2.1. İnsan Sindirim Sistemi

2.2.2. Sindirim

2.2.3 Emilim

KONU: 2.3.KOLERA

2.3.1 Kolera ve Semptomları

2.3.2 Oral sıvı Takviyesi

KONU: 2.4.AİDS

2.4.1. HIV2’nin Yapısı ve HIV’nün Replikasyon Döngüsü

KONU: 2.5. GAZ ALIŞVERİŞİ VE CANLI ORGANİZMALARDA OKSİJENİN TAŞINMASI

2.5.1. Yüzey Alanı- Hacim Ilişkisi

2.5.2. Gaz alışverişi sistemleri

2.5.3. Hemoglobin ve Oksijenin Taşınması

KONU: 2.6. KANIN DOLAŞIMI VE MEMELİ KALBİNİN YAPISI

2.6.1. Memeli Kan Sistemi

KONU: 2.7 KALP HASTALIKLARI ÖZEL RİSK FAKTÖRLERİYLE İLİŞKİLİ OLABİLİR

2.7.1. Kalp Hastalığının Biyolojik Temeli

2.7.2. Koroner kalp hastalığına bağlı risk faktörleri

KONU: 2.8 BİTKİLERDE KÜTLE TAŞIMA SİSTEMLERİ

2.8.1. Odun Boruları ve Bir Bitki Boyunca Su ve Mineral Iyonlarının Geçişi

2.8.2. Soymuk Boruları ve Bir Bitki Boyunca Organik Maddelerin Taşınması

KONU: 2.9. BİTKİ VİRÜSLERİNİN YAYILMASINDA YAPRAK BİTKİLERİNİN ROLÜ

2.9.1.Bitki Virüs Hastalıkları

2.9.2. Soymuk Borusu Içeriği ile Beslenen Yaprak Bitkileri

KONU: 2.10. HÜCRELERİN İKİYE BÖLÜNMESİ VE MİTOZLA BÖLÜNME

2.10.1. Hücre Döngüsü

2.10.2. Mitoz

2.10.3. İkiye Bölünme

KONU: 2.11. MUTASYON VE KANSER

2.11.1. Gen Mutasyonu

2.11.2. Mutasyonlar ve Kanser

ÜNİTE 3: POPULASYONLAR VE GENLER (A Level)

KONU: 3.1 BİYOTİK VE ABİYOTİK FAKTÖRLERİN POPÜLASYONLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

3.1.1. Populasyonlar, Komüniteler ve Ekosistemler

3.1.2. Populasyon büyüklüğündeki varyasyon

3.1.3. Ekolojik Süksesyon

KONU: 3.2 FOTOSENTEZ

3.2.1. Işığa Bağlı Reaksiyonlar

3.2.2. Işıktan Bağımsız Reaksiyonlar

3.2.3. Sınırlandırıcı Faktörler

KONU: 3.3 SOLUNUM

3.3.1. Glikoliz

3.3.2. Oksijensiz Solunum

3.3.3. Oksijenli Solunum

3.3.4. Solunum Substratları

KONU: 3.4. EKOSİSTEMLERDE ENERJİ TRANSFERİ

3.4.1. Enerji Transferi

3.4.2. Enerji ve insan besin üretimi

KONU: 3.5. MADDE DÖNGÜLERİ

3.5.1 Madde Döngüsü Prensibleri

3.5.2. Karbon Döngüsü

3.5.3 Azot Döngüsü

KONU: 3.6 KALITIM

3.6.1 Prensipler

3.6.2 Kalıtım Biçimleri

KONU:3.7 POPÜLASYONLARDA ALLEL FREKANSI

3.7.1 İlkeler ve Uygulamalar

3.7.2 Hardy-Weinberg İlkesi ve Hardy-Weinberg Denklemi

3.8 EVRİMİN TÜRLEŞMEYE ETKİSİ

3.8.1 Evrim Teorisi

3.8.2 Seçilim ve Türleşme

ÜNİTE 4: KONTROL (A Level)

KONU: 4.1. UYARI VE TEPKİYİ İÇEREN KONTROL SİSTEMLERİ

4.1.1. Uyarı ve Tepkiyi İçeren Kontrol Sistemleri

KONU:4.2.RESEPTÖRLER

4.2.1. Pacini cisimciği

4.2.2. İnsan Retinası

KONU: 4.3. SİNİR UYARILARI VE SİNAPTİK İLETİM

4.3.1. Sinir İmpulsları

4.3.2. Sinaptikİletim

KONU: 4.4. EFEKTÖR OLARAK İSKELET KASLARI

4.4.1. Kas Kasılmasında Kayan Iplikler Teorisi

4.4.2. Efektör Olarak Kaslar

KONU: 4.5 BİTKİLERDE KONTROL SİSTEMLERİ

4.5.1 İlkeler

4.5.2 Oksin ve Tropizma

4.5.3 Etilen ve Absisik Asit (ABA)

KONU:4.6.HOMEOSTAZiS VE NEGAiIF GERi BiLDiRiM

4.6.1. Homeostazisin Presipleri

4.6.2. Geri bildirim

KONU:4.7. HORMONLAR VE KAN GLİKOZUNUN KONTROL KONSANTRASYONU

4.7.1. Glikoz Konsantrasyonu ve Onun Kontrolü

4.7.2 İnsulinin Rolü

KONU: 4.8. KALP ATIŞ HIZININ KONTROLÜ

4.8.1.Kalp Atış Hızının Kontrolü

KONU:4.9. TRANSKRİPSİYON VE TRANSLASYONUN DÜZENLENMESİ

4.9.1 Gen Ekspresyonunun Epigenetic Kontrolü

4.9.2. RNA İnterferaz (RNA Girişimi)

4.9.3 Bir Hücrenin DNA'sının Çoğu Translasyonda Kullanılmaz

KONU: 4.10.REKOMBİNANT DNA TEKNOLOJİSİ

4.10.1. Prensipleri

4.10.2. DNA Parçalarının Oluşturulması

4.10.3. DNA Parçalarının Yapay Ortamda Amplifikasyonu

4.10.4. DNA Parçalarının Canlının içinde Amplifikasyonu 

ÜNİTE 5:Özet Niteliğindedir. (A Level)

1,2,3,4. Ünitelere genel bakış

Not: Ünite 5 kapsamında ayrı bir şekilde konular, konu alt başlıkları, kazanımlar, tanımlar, kavramlar ya da açıklamalara yer verilmemiştir. Oxford Uluslararası AQA Sınavlar Merkezi uzman eğitimciler tarafından 5. Ünite kapsamı 1., 2., 3. ve 4. ünitelerde yer alan konulardan herhangi birinin seçilerek sınavlarda yer verilmesi şeklinde oluşturulmuştur.

Öğrenciler, üniteler kapsamında 10 zorunlu uygulama çalışmasını yerine getirmekle yükümlüdürler.

 

Ders hakkında ayrıntılı bilgiler, sınav kapsamı ve örnek sınav soruları için aşağıda yer alan linkten yararlanabilirsiniz.

https://www.oxfordaqaexams.org.uk/subjects/science/international-a-level-biology-9610