Page 7 - 8. LGES SON
P. 7
Nazım Hikmet’in ş
iirlerinde
sıklıkla yer alan “kadın” figürler,
iyili
in bir simgesi
ğ
in ve güzelli
ğ
olarak onun ideal ya
ş
amının bir
tur. Kadına yansımasını olu
ş
turmu
ş
eri bu gerçek ile
ğ
verilen de
temellendiren ş
airin ş
iirlerinde
amında önemli yer tutan
ya
ş
tır. Nazım kadınlar sıklıkla yer almı
ş
Hikmet’ in Mavi Gözlü Dev adlı
iirinde büyük hayallere sahip olan
ş
bir adamın sıradan ya
ş
am isteyen
bir kadına olan sevgisi ele
alınmı
ş
tır.
“O mavi gözlü bir devdi,
Minnacık bir kadın sevdi.
Kadının hayali minnacık bir evdi,
bahçesinde ebruli
hanımeli
açan bir ev.”
Kadının sevgilisini bırakıp kendi küçük hayallerine cevap verebilecek bir adama gidi
i anlatılmı
,
ş
ş
çe
i hayalleri olan bir adam konumundaki “mavi
ş
itli sembol ve simgeler kullanılmı
ş
tır. Vazgeçemedi
ğ
lıdır. Ş
lı oldu
gözlü dev” hayallerine ba
ğ
ğ
u gibi sevdi
ğ
ğ
ş
i kadına da ba
airin ş
iir ki
isini bir “dev” olarak
ele alması onun büyük hayalleri, sınırı olmayan farklı
ğ
ğ
i kadını bir dünyası oldu
unu göstermektedir. Sevdi
“minnacık” olarak betimlemesi ise onun “adam”ın
tersine küçük hayallere sahip olması, sıradan bir
düzen içinde ya
ş
amak istemesini sembolize
iirin ilk dizelerinde geçen “bahçesinde
etmektedir. Ş
ebruli hanımeli açan ev” kadının hayali olan
ş
ya
amın yansımasıdır. Kadının küçük hayallerini
simgeleyen bu ev, “mavi gözlü dev”in ideallerinin
ş
iirde, “dev” kelimesi ş hep dı
ş
iir ında olmu
tur. Ş
ş
ında kadına olan
isi için kullanılmasının dı
ki
ş
ğ
ünü de ifade etmektedir.
sevgisinin büyüklü
iirlerinde ya
Nazım Hikmet ş
ş
am sevgisi, onun
ş
insanlara a
ı bilincin temelini
ılamaya çalı
ş
tı
ğ
olu
ş
turmaktadır. Ki
ş ğ
ş
inin ya
adı
ı olumsuzluklara
ra
amdan kopmaması ve mücadele etmesi
ğ
ş
men ya
gerekti
air, ki
ini savunan ş
ğ
ş
iyi makinele
ş tiren
emperyalist düzene kar
erleri ön
ş
, insani de
ı çıkmı
ş
ğ
plana çıkararak ya
ş
amın bu de
erler ile
ğ
temellendirilmesi gerekti
ğ
tur.
ini savunmu
ş
7