Page 7 - 8. LGES SON
P. 7







Nazım Hikmet’in ş
iirlerinde 

sıklıkla yer alan “kadın” figürler,
iyili
in bir simgesi
ğ
in ve güzelli
ğ

olarak onun ideal ya
ş
amının bir 

tur. Kadına yansımasını olu
ş
turmu
ş 

eri bu gerçek ile
ğ
verilen de 

temellendiren ş
airin ş
iirlerinde
amında önemli yer tutan
ya
ş

tır. Nazım kadınlar sıklıkla yer almı
ş

Hikmet’ in Mavi Gözlü Dev adlı

iirinde büyük hayallere sahip olan
ş
bir adamın sıradan ya
ş
am isteyen

bir kadına olan sevgisi ele

alınmı
ş
tır.



“O mavi gözlü bir devdi, 
Minnacık bir kadın sevdi. 

Kadının hayali minnacık bir evdi, 

bahçesinde ebruli

hanımeli

açan bir ev.”


Kadının sevgilisini bırakıp kendi küçük hayallerine cevap verebilecek bir adama gidi
i anlatılmı
,
ş
ş

çe
i hayalleri olan bir adam konumundaki “mavi
ş
itli sembol ve simgeler kullanılmı
ş
tır. Vazgeçemedi
ğ

lıdır. Ş
lı oldu
gözlü dev” hayallerine ba
ğ
ğ
u gibi sevdi
ğ
ğ
ş
i kadına da ba
airin ş
iir ki
isini bir “dev” olarak
ele alması onun büyük hayalleri, sınırı olmayan farklı

ğ
ğ
i kadını bir dünyası oldu
unu göstermektedir. Sevdi

“minnacık” olarak betimlemesi ise onun “adam”ın 

tersine küçük hayallere sahip olması, sıradan bir

düzen içinde ya
ş
amak istemesini sembolize 
iirin ilk dizelerinde geçen “bahçesinde
etmektedir. Ş

ebruli hanımeli açan ev” kadının hayali olan

ş
ya
amın yansımasıdır. Kadının küçük hayallerini

simgeleyen bu ev, “mavi gözlü dev”in ideallerinin
ş
iirde, “dev” kelimesi ş hep dı
ş
iir ında olmu
tur. Ş

ş
ında kadına olan
isi için kullanılmasının dı
ki
ş

ğ
ünü de ifade etmektedir.
sevgisinin büyüklü



iirlerinde ya
Nazım Hikmet ş
ş
am sevgisi, onun
ş
insanlara a
ı bilincin temelini
ılamaya çalı
ş
tı
ğ

olu
ş
turmaktadır. Ki
ş ğ
ş
inin ya
adı
ı olumsuzluklara

ra
amdan kopmaması ve mücadele etmesi
ğ
ş
men ya

gerekti
air, ki
ini savunan ş
ğ
ş
iyi makinele
ş tiren

emperyalist düzene kar
erleri ön
ş
, insani de
ı çıkmı
ş
ğ
plana çıkararak ya
ş
amın bu de
erler ile
ğ 

temellendirilmesi gerekti
ğ
tur.
ini savunmu
ş





 7





   5   6   7   8   9